Sorry! your web browser is not supported;

Please use last version of the modern browsers:

متاسفانه، مروگر شما خیلی قدیمی است و توسط این سایت پشتیبانی نمی‌شود؛

لطفا از جدیدترین نسخه مرورگرهای مدرن استفاده کنید:



Chrome 76+ | Firefox 69+
دکتر طاهری نیا در دوره  آموزشی اعضای هیات علمی پیمانی جدید:

دانشگاه فرهنگیان، دانشگاهی نوپا است اما با نسل های جدید دانشگاهی هماهنگ و هم نوا است 

 در دوره  آموزشی اعضای هیات علمی پیمانی جدید که سه شنبه و چهارشنبه 6 و 7 شهریور 97  برگزار شد، دکتر طاهری نیا معاون پژوهشی و فناوری ضمن تبریک اعیاد قربان و غدیر، نسل اول دانشگاه ها را  نسل آموزش محور، نسل دوم را پژوهش محور و نسل سوم  دانشگاهیان را کارآفرین و ماموریت گرا دانست و گفت: در میان نسل های مختلف دانشگاه هرچه از نسل اول دورتر می شویم جهت گیری های دانشگاه از سمت کارهای عمومی به سمت ماموریت های خاص تغییر می یابد.

 

وی با بیان اینکه با وجودی که دانشگاه فرهنگیان، دانشگاهی نوپا است ولی با نسل های جدید دانشگاهی هماهنگ و هم نوا است، افزود: دانشگاه فرهنگیان ماموریت گرا ترین دانشگاه کشور است و تنها دانشگاهی می باشد که بطور روشن و با فلسفه تاسیس بسیار واضح، ماموریت روشن دارد و برای همین ماموریت ادامه حیات خواهد داد.

دکتر طاهری نیا، تاکید کرد: این ماموریت عبارت است از تامین نیروی انسانی برای آموزش و پرورش، نیروی انسانی از معلم شروع می شود لکن به معلم ختم نمی گردد.

وی با بیان اینکه افق ما نه فقط تامین معلم که براساس اساسنامه، تامین نیروی انسانی مورد نیاز آموزش و پرورش است، ابراز امیدواری کرد: ابتوانیم ظرفیتی ایجاد کنیم که تمام نیروهای آموزش و پرورش پس از عبور از دانشگاه وارد مدرسه شوند. 

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه، مبنای توافق ملی در عرصه تعلیم و تربیت را سند بنیادین آموزش و پرورش دانست که مبتنی بر عقیده دینی، عقلانی و نیاز امروز تنظیم شده است و ادامه داد: یکی از شاخص ها و نقاط توجه و کانون تمرکز اعضای هیات علمی در دانشگاه فرهنگیان توجه مستمر به سند تحول بنیادین به عنوان یک مصداق عینی در عرصه تعلیم و تربیت است.

وی نشست با اعضای هیات علمی را یک توافق جمعی و یک عزم عمومی با برنامه ریزی مبتنی بر خرد جمعی دانست و افزود: یک پژوهشگر قابل، باید یک مدیر قابل برای پژوهش های خود نیز باشد. 

دکتر طاهری نیا،با بیان اینکه یک پژوهشگر باید پژوهش های خود را در یک مثلث مدیریت کند؛ اظهار کرد: در این مثلث باید توان هیات علمی، حوزه قوت و ظرفیت خود را سرمایه گذاری کنید، در این مثلث باید زمان در اختیار خود، برای ترفیع مدارج علمی را، برنامه ریزی کنید  و همچنین در این مثلث باید به نیاز سازمان توجه نمود. 

وی نیاز دانشگاه فرهنگیان  را با سایر دانشگاه ها متفاوت برشمرد و خاطر نشان کرد: نیاز اول در حوزه پژوهش، در دانشگاه فرهنگیان، تولید محتوای مبتنی بر نیاز بومی است در تعلیم و تربیت جای اتکا به غیر نیست، در گام نخست باید منابع درسی خود را تکمیل و در اختیار مدرس قرار دهیم و در نهایت نباید نسبت به نیاز موسسه بی توجه بود.

طاهری نیا با تاکید بر اهمیت کار گروهی اعضای هیات علمی و پیشنهاد ترتیب کارگروهی تطبیقی به جای ترتیب تخصصی افزود: در این کار گروهی، یک طرف استاد جوان، باسواد، تحصیلکرده و آگاه به قوانین روز و از طرف دیگر شخصی آگاه به نیاز حوزه تعلیم و تربیت که پیشینه معلمی دارد حضور داشته باشند.

وی همچنین بر ضرورت آشنایی اعضای جدید با حقوق و تکالیف خود تاکید کرد.

دردومین روز از این نشست نیز دکتر نامداری مدیرکل دفتر برنامه ریزی درسی و آموزشی، ضمن تبریک درآمدن به کسوت استادی دانشگاه فرهنگیان اظهار کرد: با اطمینان و یقین می توان گفت، بهترین مقام برای شخصی که کار معلمی می کند دانشگاه فرهنگیان است و با تحقیق می توان گفت هیچ کشور و نظامی بالاتر از سطح تربیت معلم رشد نکرده و در نظام های متمدن بطور حتم اولین قدم و توجه به عرصه معلمی است.

وی با بیان اینکه تضمین کیفیت تربیت معلم، اشاره به سیاست ها ، نگرش ها، اقدامات و رویه های لازم برای اطمینان از این که کیفیت ابقا و بهبود می­ یابد، است، گفت: این دغدغه در خصوص تضمین کیفیت هیات علمی وجود دارد. 

 دکتر نامداری افزود: در فرایند آموزش دانشجو معلمان، عناصر مهم و مختلفی وجود دارد که در یک محیط، به طور سیستمی با هم تعامل دارند. برای دستیابی به تضمین کیفیت بایستی این عناصر را شناسایی و اقدامات و سیاست ­های مرتبط با هر یک را تعیین کرد و به کار گرفت.  

وی به شایستگی­ ها، عملکرد و توسعه­ اعضای هیات علمی به عنوان استانداردهای اعتبارسنجی تربیت معلم اشاره کرد و ازآیتم های اعضای هیئت علمی شایسته، مدل­سازی نوآوری­ های حرفه­ای در تدرریس، مدلسازی نوآوری­ های حرفه ­ای در پژوهشگری، مدل­سازی نوآوری­ های حرفه ­ای در ارائه خدمات و ...  را به عنوان خرده استانداردها نام برد.

 

وی در ادامه ضمن تشریح  وضعیت موجود و آتی اعضای هیات علمی،  اظهار کرد: تا رسیدن به استانداردها فاصله ای وجود دارد که با صبوری می توان به این استانداردها رسید.

مدیرکل دفتر برنامه ریزی درسی و آموزشی ضرورت بازطراحی ساختار گروه های آموزشی را  توجه به وحدت نقشی اعضای گروه های آموزشی [PK، PCK، CK و GK] -افزایش ضریب نفوذ برنامه کارورزی در گروه های آموزشی -بهینه ‏سازی عملکرد گروه ‏های آموزشی از حالت اجرایی به علمی، پژوهشی -سازگاری با نیازهای متغیر وزارت آموزش و پرورش -تعیین مدیرگروه به صورت انتخابی -افزایش بهره‏ وری و صرفه‏ جویی در منابع -رعایت استانداردهای وزارت علوم -ایجاد هم ‏افزایی بین رشته‏ ها دانست.

نامداری برنامه های دفتر برنامه ریزی در حوزه اعضای هیات علمی را اینگونه بیان کرد: بازنگری در ساختار و روشهای جذب اعضای هیئت علمی، توسعه قابلیت‏های تربیتی،موضوعی اعضا، برنامه‏ ریزی برای دستیابی به ملاک‏ های ارتقا و ترفیع، برنامه ‏ریزی و تسهیل ارتقا به مرحله دانشیاری و استادی، حمایت از پژوهش‏ های مشارکتی در قالب گروه های آموزشی، افزایش اختیارات و محوریت قرار دادن گروه آموزشی، بازنگری و تولید برنامه‏ های درسی توسط اعضای گروه، توسعه سیستم مدیریت عملکرد اعضای هیات علمی.

در ادامه این نشست دکتر ساعی کارشناس دبیرخانه جذب اعضای هیات علمی  از فرآیند جذب اعضای هیات علمی و تبدیل وضعیت آنها توضیحات را ارائه داد.

در انتهای این نشست شکرایی کارشناس گروه های آموزشی و ساعی به سوالات حاضرین پاسخ دادند. 

 

در بخش دیگری از این نشست بدو ورود اعضای هیات علمی پیمانی،   مدیرکل منابع انسانی اظهار کرد: اعضای جدید مطالبات و نیاز هایی متفاوت با اعضای هیات علمی رسمی و یا تطبیقی خواهند داشت.

دارستانی  ضمن بیان مسائل مرتبط با صدور احکام اداری اعضای هیات علمی، و همچنین فرآیند صدور این احکام ، افزود: از دید استخدامی به نظر می رسد یک کارمند استخدام پیمانی جدید مطالبات و نیازهایی کاملا متفاوت از اعضای هیات علمی رسمی و یا آزماشی دارد؛  بنابراین مقایسه های مختلفی که در خصوص این مطالبات در دانشگاه  انجام می گیرد  غیر منطقی است و ایجاد تعارض می کند لذا  این مقایسه ها باید با نوع خود صورت پذیرد.

دارستانی در ادامه با تاکید بر نظم  و پیگیری در  کارها  اظهار کرد: توقعات باید منطقی و در حد توان  باشد.

در ادامه  این نشست عزیزی کارشناس امور اداری به تشریح  فرآیند جذب، استخدام و بکارگیری اعضای هیات علمی و همچنین قوانین و دستورالعمل های موجود در کتاب آئین نامه ارتقای مرتبه اعضای هیات علمی، آموزشی، پژوهشی و فناوری ( شیوه نامه اجرایی، آئین نامه طرز تشکیل هیات ممیزه و آئین نامه استخدامی اعضای هیات علمی)  مانند مرخصی ها، ماموریت ها، بازنشستگی، رفاهیات و .... پرداخت.

در پایان به سوالات مطرح شده اعضای هیات علمی پیمانی، توسط  دارستانی و عزیزی پاسخ داده شد.